کد خبر: ۷۱۷۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۳
به گزارش خبرخودرو، یک کارشناس بازار روانکارها با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد نیاز بازار به روغن موتور از طریق تولیدات داخل می تواند تامین گردد، عنوان کرد: تنها برخی روانکارهای خاص که تولید آنها به دلیل مصرف پایین و نبود تقاضا و یا عدم امکان تامین مواد اولیه در ایران برای تولیدکنندگان داخل صرفه اقتصادی ندارد، از طریق واردات تامین می شوند.

به گزارش خبرخودرو، یک کارشناس بازار روانکارها با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد نیاز بازار به روغن موتور از طریق تولیدات داخل می تواند تامین گردد، عنوان کرد: تنها برخی روانکارهای خاص که تولید آنها به دلیل مصرف پایین و نبود تقاضا و یا عدم امکان تامین مواد اولیه در ایران برای تولیدکنندگان داخل صرفه اقتصادی ندارد، از طریق واردات تامین می شوند.

علیرضا آمار محمدی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو با اشاره به اینکه تولید کنندگان داخل قادر به تولید روغن موتور انواع خودروهای داخلی و وارداتی در کشور هستند، اظهار داشت: حتی روغن موتورهای به اصطلاح وارداتی که در بازار نیز تحت عنوان روغن موتور خارجی و یا برندسازی مشترک ((CO- Branding به فروش می رسند، بعضا به لحاظ کیفی از برندهای برتر تولید داخل ضعیف تر می باشند.

وی با اشاره به اینکه تقریبا کمتر از 5 درصد از روغن موتورهای موجود در بازار وارداتی هستند، افزود: تنها برخی روغن موتورهای خاص که تولید آنها به دلیل مصرف پایین و نبود تقاضا و یا عدم امکان تامین مواد اولیه در ایران برای تولیدکنندگان داخل صرفه اقتصادی ندارد، از طریق واردات تامین می شوند.

این کارشناس بازار روانکارها با اشاره به ممنوعیت واردات کالاهای مشابه ساخت داخل به کشور تصریح کرد: اگرچه واردات برخی روانکارهای خاص که امکان تولید داخل آن میسر نباشد در قانون دیده شده اما علیرغم قوانین ممنوعیت واردات روغن موتور به کشور، این کالا بیش از حد انتظار و توقع در قفسه ها نمود می نماید که به نظر می رسد از طریق واردات ته لنجی و شاید به صورت رسمی وارد کشور می شوند.

آمار محمدی در ادامه درباره روش های تشخیص روغن موتورهای وارداتی اصل و تقلبی بیان کرد: متاسفانه تقلب در صنعت روانکار به قدری گسترش یافته که باید از آن به عنوان صنعت تقلب یاد کرد. علیرغم وجود روش های مختلف از جمله توجه به مشخصات ظاهری، بسته بندی، رنگ، بو و لیبل محصولات خارجی که اصولا حرفه ای ها در این امر مجرب هستند اما حتی آنها نیز دچار اشتباه می شوند و بهترین راه اصولی و مطمئن برای تشخیص محصولات وارداتی اصل و تقلبی، انجام تست های آزمایشگاهی آن هم از نوع آزمونهای تکمیلی و تست عناصر و انطباق آن با دیتا شیت کمپانی اورجینال خارجی می باشد. ضمن اینکه بعضا شنیده ها حاکی از این است که بخشی از روغن موتورهای خارجی از بدو ایران بصورت فله صادر و سپس وارد کشورهای حوزه خلیج فارس شده و با نام برندهای خارجی در داخل معرفی میشوند که قطعا ارتقای آگاهی و فرهنگ مصرف می تواند مورد بحث و بررسی قرارگیرد.

وی یادآور شد: سازمان ملی استاندارد و دیگر نهادهای نظارتی در سالهای اخیر با ایجاد قوانین سخت گیرانه و البته در برخی موارد دست و پاگیر، تولیدکنندگان داخلی را ملزم به درج نشان استاندارد، شناسه کالا و حتی کد استفاده از ادتیو و ... در محصولات خود نموده اند که در جایگاه نظارتی خود به نوعی مفید دیده شده و مصرف کننده نهایی با مشاهده نشان استاندارد و استعلام کد رهگیری ذیل آن از طریق سامانه پیامکی مربوطه می توانند از اصالت کالای تولید داخل اطمینان حاصل کنند اما به نظر می رسد که این حساسیت ها و کنترل های کمی و کیفی در ابعاد وارداتی این نوع محصولات با مقایسه به مقررات نظارتی تدوین شده برای تولید کنندگان داخلی موفق ارزیابی نمی گردد و ممکن است به گونه ای برای تولیدکنندگان داخلی تبعیض گونه قلمداد شود.

این کارشناس بازار روانکارها ادامه داد: تشخیص اصالت کیفی روانکار وارداتی میبایست علاوه بر کنترل اسناد حمل و گمرگ و غیره بر پایه موازین فنی و تست های حرفه ای و پیشرفته استوار گردد تا بتوان کیفیت معرفی شده کمپانی مادر آن محصول را در گزارش خروجی این آزمون ها صحه گذاری و تطبیق نمود. چه بسا در صورت تایید فنی کالای وارداتی همچنان موضوع قوانین منع واردات این نوع کالاها که در داخل با قیمت کمتر قابل تولید می باشند نیز بازنگری و کنترل گردد.

آمارمحمدی اذعان داشت: اگرچه فرمولاسیون تولید روغن موتور در دنیا تا حدودی ثابت بوده و فرمول عمومی دارد اما بر خلاف تصور عموم پیچیدگی های فنی خود را داشته که اغلب به دلیل تفاوت در کیفیت و نوع مواد اولیه انتخابی و همچنین اعمال سلایق فنی و مدیریتی تولیدکنندگان دچار تغییر می شود.

این کارشناس بازار روانکارها در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه تولید کنندگان داخلی به شرط تامین و استفاده از مواد اولیه مرغوب، پتانسیل تولید همه نیاز روانکارهای خودرویی و همچنین تا ۸۰ درصد از روانکارهای صنعتی تراز اول دنیا را دارند و محصولات به جا مانده از این برآورد اغلب به علت شرایط تحریمی و عدم دسترسی به مواد اولیه لازم حادث می شود و چیزی از توان علمی و فنی این تولیدکنندگان نمی کاهد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"